Spengle přišel nedávno do světa mountain bikingu s novinkou. Představil celokarbonové kola s trianglovým výpletem – Monocoque. Doposud se běžně vyráběly pouze ráfky a výplet zůstal klasicky kovový. To se ale se Spanglem mění. Místo kovových výpletů si můžete kolo zakoupit “vypletené” jako celek. Tato inovace vás sice přijde na 1490 – 1790 euro, ale přináší spoustu výhod. Pojďme se na ně podívat.

Spengle se vývoji v této oblasti věnuje již dvacet let a využívá technologií z leteckého a motoristického průmyslu. Inženýři Spenglu pečlivě prozkoumali vlastnosti uhlíkových vláken, aby pochopili, jakým způsobem je manipulace nejúčinnější a navrhli nové způsoby lepení materiálů. Díky tříbodovému systému “výpletu” mají kola velmi dobrou stabilitu a odolnost, ale také reakci na brzdy. Při testování byli jezdci vybízeni, aby jezdili agresivněji, rychleji a déle bez ohledu na terén. Kola i přes velmi nízkou váhu 1490 gramů prokázala velmi dobrou odolnost.

Hlavní a nejzjevnější výhodou vedle nízké gramáže celokarbonových kol je bezpochyb fakt, že už nikdy nebudete muset utahovat výplet a centrovat kola. Novinka ale slibuje také větší hbitost, bezpečnost a rychlost. Danny MacAskill už při testování karbonových ráfků od Santa Cruz dostal hodně zabrat, aby ráfek praskl. “Ani nevím, jak tuhle věc zničit…”, říkal bezradně při sjíždění setu schodů bez plášťů. A teď si představte, že máte na svém stroji kola Monocoque.

To byla fakta o projevu kol navenek. Vnitřní vlastnosti jsou ovšem také velmi zajímavé. Karbon totiž velmi dobře chrání také ložiska, a to i při nízkých tlacích v pláštích. Kola jsou projektována jako bezdušové a vnitřní strana ráfků nemá žádné rýhy, takže je naprosto hladká. Navíc díky nekovovému materiálu dochází ke snížení turbulence kola uvnitř a ke zvýšení agility a reaktivity.

Typická kola se pokoušejí zvládat namáhání prostřednictvím tří hlavních částí – špic, ráfků a nábojů. Jelikož jsou to tři samostatné části, síly jsou tak rozloženy napříč ráfkem, což má za následek, že jsou náchylné k ohýbání a vybočení. To se u Spenglu nemůže stát, protože je z jediného kusu. To znamená, že při vystavení namáhání jsou síly distribuovány a absorbovány po celé struktuře přes uhlík. To vede k tomu, že žádná oblast kola není náchylná k poruše, i když je vystavena nejnáročnějším silám, takže jezdec se může soustředit na jízdu, nikoliv na svůj stroj.

Všechny výše zmíněné aspekty napovídají tomu, že tento druh kol má velmi slibnou budoucnost a jeho majitelé mohou mít v závodech velkou výhodu.