Ahoj parto,
Hned ze startu na vás nevybalím typy a rady, ale alespoň v rychlosti se vám představím. Jsem Jan Švub, na Masarykově univerzitě v Brně mám vystudované trenérství a nyní pokračuji na magisterském programu v oboru kondiční trenér a učitel. Na bikrosovém kole mě vidíte s číslem 913. Vlastním několik titulů mistra ČR a k posledním mezinárodním úspěchům patří 7. místo v TT respektive 13. místo v závodě jednotlivců na ME 2016. A k tomu všemu závodím už od svých 5ti let, takže vím, o čem mluvím :).
Teď se vám ve zkratce pokusím dát pár rad, co a jak je dobré dělat přes léto na bikrosovém kole. Aby to vedlo vašeho umu v jízdě na kole, protože čím víc toho budeš umět, tím víc tě to bude bavit, ale nebojte, nebudu zabředávat to úplných detailů a podrobností, ať nestrávíš víc času čtením než ježděním a pokud chceš detaily, tak si můžeme spolu dát trénink.
Tou první a nejdůležitější radou je……pozóóór……..JEZDI!!!…….Ano, jezdi, baví tě to, máš to rád, tak popadni svoje kolo ať už je jakékoli a jdi si zajezdit kamkoli to půjde, třeba před barák na plácek. Pokud najdeš hromadu hlíny, tak máš vyhráno! Uplácej si tam nějaký odraz, dopad, pozvi kamarády, nasaď helmu a zkoušej nové věci a bav se! Dalším krokem je, nevykašlej se na bikrosovou dráhu, nemáš to daleko? Máš rodiče, co tam rádi s tebou budou? Naber kámoše a jdi na dráhu, jezdi, jezdi, jezdi, dej si limču a jezdi a jezdi. Občas se stane, že spadneš, to je normální při tom co děláme, tak se postav, opraš se a zkus to znova, vždyť ty na to máš! A pomyslné ‚za třetí‘ , změn rajón. Zkus se podívat na blízké trailsy, zajezdi si s místníma klukama. Když s nimi strávíš nějaký čas, tak odkoukáš hodně věcí, které ti pak pomůžou na bikrosové dráze.
A teď k technice….

ZATÁČKY
Uprav si rychlost už před nájezdem do zatáčky, tak ať už v ní nemusíš brzdit. Vnitřní noha jde nahoru, vnější noha dolů a je na ní většina váhy. Sniž si těžiště, pevně drž řídítka a vnitřní rameno dej trochu níž a proleť zatáčkou jako triskáč!

SKOKY
Tak tady máš dvě základní možnosti. Když je pro tebe skok malý, tak ho musíš tzv. ‚zatlumit‘. Toho docílíš tak, že vstřebáš energii odrazu. K odrazu přijíždíš ve vyšším postavení, kdy máš lokty a kolena jen mírně pokrčené, a tím jak odraz stoupá vzhůru, tak ty pouštíš kolo blíže k tělu, a to tím, že víc kr
íš lokty a kolena. Nejdůležitější je, aby tvůj střed těla, tím myslím pupík, nelítal nahoru a dolů, ale jeho pohyb byl co nejvíce rovnoběžný s rovinou. Jak překonáš odraz tak pak zase kolo od sebe odtlačíš a před dopadem přitáhneš, tak abys na dopadu zopakoval to co na odraze ale obráceně. Druhou variantou je odraz a to když je hrb pro tebe trochu delší nebo si jezdíš pomalu a chceš si jen tak ‚hopsat‘. V podstatě to jsou opačné pohyby než při ‚tlumení‘. Jedeš na skok, houpeš se lehounce v kolenou a kotníkách, před nájezdem se přikrčíš a jak stoupá odraz, tak ty stoupáš nahoru a vzdaluješ se od kola. Když už letíš, tak můžeš k sobě přitáhnout kolo, tak abys před dopadem ho od sebe oddálil. To protože pak zafunguješ jako pružina a změkčíš si dopad, jelikož budeš dopadat z výšky.

JÍZDA PO ZADNÍM
Zadek dáš dozadu, nadzvedneš přední kolo a zkoušíš to na plácku, jak daleko dojedeš, až si najdeš rovnováhu. Když jedeš přes skoky, tak dáš zadek mírně dozadu, odraz ti zvedne přední kolo a pak už je to jednoduché, tvoje nohy jsou jako pružiny, ale mnohem dokonalejší. Když jede zadní kolo z kopce (dolů do hrbu) napínáš nohy, když zase nahoru tak je krčíš a pořád dokola až projedeš celou rovinku . Pamatuj! Zadek nad zadním kolem.
Tak to by bylo pár rad a typů. Takže vytáhněte ty vaše kostry od počítače a mazejte jezdit!!!

Uvidíme se na kole
S pozdravem Jan Švub.