Vývoj jde kupředu i v BMX komponentech. Dříve vážilo kolo 15-20 kilogramů a komponenty praskaly. Rideři vymýšleli různá odlechčení jako provrtávání a zkracování sedlovky a další různé homemade vychytávky. To samozřejmě sledovali výrobci a snažili se tlačit na odlehčování, ale zároveň na kvalitu. Dnes váží kolo lehce nad 10 kilo a drží, protože se používají kvalitnější materiály a technologie. Pojďme se podívat na hlavní známky evoluce v BMX komponentech, které zpracoval Josh Betley.

10. Vývoj řetězů
Nejde samozřejmě o nový produkt, ale inovace řetězů je jednoznačná. Nejdříve se začaly dělat pevnější viz. KTM a KHE, protože roztrhnout řetěz a dát si kolenem (nejlíp bez chráničů) přímo na hranu představce, nechceš. Pevnost byla ale na úkor váhy, která byla poměrně velká. Pak dostal Shadow Conspiracy nápad s půl článkovým řetězem, který byl pevný, lehký a lépe se pracovalo s potřebnou délkou. Poslední inovace přišla z firmy Odyssey, která se vrátila k původnímu tvaru, ale vylepšili jej o duté nýty a kvalitnější provedení.

Shadow 3/32" Interlock V2 Chain and Odyssey Key Chain

9. Plastové pedály
Také nejsou žádnou novinkou. Od pradávna se dávaly na levnější kola, což právě možná odvádělo pozornost od možného prostoru pro kvalitní inovaci. Tak se dělaly nejdříve pedály magnesiové (Primo), které nebyly vůbec špatné, i grindovat se daly, ale přecijen se daly také rychle sjet a kdo má dneska trojku měsíčně na pedály. Možná právě měkkost vedla k počátkům výroby plastových pedálů, protože jsou sice o něco měkčí, ale stojí desetinu toho, co magnesiové. Navíc jsou v součastnosti opět už používány mnohem kvalitnější polymery.

Stolen Thermalite SP Pedal and Odyssey Twisted PC Pedal

8. Hubguardy
Hubguardy také prošly výraznou změnou. Bývaly dřív dost velké a tím pádem i těžké. Také nic moc nevydržely. Dnes už máme na výběr z širokého spektra na přední i zadní kolo. Jsou malé, lehké, vydrží a to vše opět díky kvalitnějším materiálům.

Primo Drive Side Hub Guard and BSD Jersey Barrier Front Hub Guard

7. Nářadí a batohy
Nejužitečnější hračky na cesty jsou oproti výše zmíněným téměř novinkou, ale o to příjemnější. Každý pamatuje, jak se na závody vlakem nebo letadlem sháněly krabice od kol a hokejové tašky, což, tedy v případě krabic, bylo vrcholně nepohodlné. No a cinkající batoh plný nářadí, který měl asi 10 kilo tomu taky moc nepřidal. To se člověk nadřel víc po cestě, jak na závodě. Naštěstí ani to nenechaly některé firmy bez povšimnutí a jezdci mají možnost si cestování zpříjemnit pomocí speciálních batohů a tool kitů. Ty jsou prostě k nezaplacení!

6. Duše a pláště
Všechno se tedy stává lehčí, pevnější, širší a v mnoha případech také praktičtější. Nejinak je tomu u spotřebního zboží – plášťů a duší. Typickým příkladem je určitě KHE a jejich pláště MAC, které jsou nejlehčí na trhu. Ale také si na ně musíte dávat pozor, protože je fakt lehce odpálíte. No a buržoázní smykování můžete pustit z hlavy. Za se dají nafutrovat na parádní polety. Zajímavější je ovšem inovace od Fly Bikes, která při píchnutí duše odstranila nepříjemné sundávání kola, nejlépe zadního. Uvidíme, jak se jejich Cobra tube chytne.

Duše Fly Bikes Cobra

Plášť KHE Mac

5. Pegy
Pro streetaře jsou většinou nepostradatelné. V minulosti je to ovšem dost omezovalo v celkové váze kola, neboť každý vážil kolem půl kila. S vývojem se začaly vyrábět hliníkové a titanové pegy. Ty buď vydržely méně, tedy na zídkách, nebo byly dost drahé. Terrible One pak zřejmě odstartoval novou éru se svými pegy, které měly hliníkové tělo a tenký ocelový obal, který suprově klouzal. Nyní je trendem totiž právě hliníkové tělo, ale na to se dává levnější plastový obal, který má po navoskování ještě lepší skluznost. A váha? Ta už se neřeší.

Pegy Animal Butcher Pegy Terrible One

4. Zpracování rámů a vidlic
Tepelné zpracování udělalo velký pokrok ve vývoji. Sváry jsou teď mnohem pevnější a rámy i vidlice by měly méně praskat. K tomu přičteme zužování trubek a způsob svařování a dostaneme komponenty, které ušetří na výsledném kole celé kilogramy a vydrží. Příkladem může například být rám Sunday Wave, který se ve spodní části rámu u hlavy zaměřil na zpevnění problémové oblasti.

Rám Sunday Wave, vidlice Fit FK 1.3

3. Sedla a sedlovky
Sedla bývaly dříve spíše křesla s velkými pružinami a pořádnou vystýlkou, aby se dobře držela při barspinu a suicide no handeru. Tento mýtus vyvrátil mezi prvními Eddie Clevelend na Lotek Mixtape videu, kde dává báro bez chycení sedla, které má uzounké a přiražené na rámu. Tím to začala jistá éra, protože to prostě vypadalo líp. Opět výrobci reagovali a zmenšovali. Vyvrocholilo to pivotal kombem od Macneilu, které zahodilo pružiny a spojilo sedlo a sedlovku kloubem, aby se stále dal ladit úhel. To byl také velký trend po několik let a další novinkou je systém tripod, který je naprosto jednoduchý a tím pádem i lehký. A uplným vrcholem je sedlo a sedlovka v jednom kuse, tam si ovšem úhel neseřídíte.

2. Převodníky
Převodníky se už dávno nevozí velikosti obědového talíře. Menší jsou logicky lehčí. Co mohlo být ale dalším problémem, tak strhnutý šroub, který spojoval kliku a převodník. To bylo také nedávno vyřešeno velmi brilantně. Kosmetickou úpravou se dělají drážky tisícihranu nejen v klikách, ale také právě v převodníku. To se jentak nestrhne a odpadají gramy ze šroubu.

Kliky a převodník Profile Racing

1. Integrované hlavové misky
To byla také velká úleva, zjistit, že už se nebudou nabouchávat misky hlavového složení kladivem. Za tohle patří výrobcům rámů velký palec nahoru, protože první zákrok na novém rámu by se kladiva opravdu týkat neměl.

Rám Felt Scotty Cranmer